Linia ferată Septemvri – Dobriniste Bulgaria
Această linie ferată îngustă ce pornește din mica localitate Septemvri ajungând până în munte în sătucul Dobriniște (zona Bansko) este unica cale ferată de acest tip din Bulgaria, având între șine o distanță de 760mm. Căile Ferate Bulgare ( BDZ – Bălgarski dărjavni jelezniți) operează această linie cu 5 trenuri de călători în fiecare zi, drumul între stațiile principale fiind parcurs în vreo 5 ore.
Traseul începe din Septemvri și trece prin Pamporovo, Tsepina, Velingrad, Yakoruda, Razlog, Bansko și culminând în Dobriniște. Datorită faptului că traseul trece prin munți, această cale ferată este numită *Calea Ferată Alpină a Balcanilor*. Prin anumite locuri aceste trenuri circulă cu o viteză foarte mică, asta din cauza terenului dificil, mai ales că pe traseu, mai precis în Avramovo poposim în gara aflată la cea mai mare înălțime față de nivelul mării din Balcani, ea aflându-se la 1267 m.
Mulți turiști care au trecut pe aici spun că este unul dintre cele mai faine trasee din Balcani, mai ales că multe dintre opririle de pe traseu oferă panorame superbe, sate faine, obiceiuri reale. Este un traseu care te ajută puțin să călătorești în timp.
Traseul începe din Septemvri și trece prin Pamporovo, Tsepina, Velingrad, Yakoruda, Razlog, Bansko și culminând în Dobriniște. Datorită faptului că traseul trece prin munți, această cale ferată este numită *Calea Ferată Alpină a Balcanilor*. Prin anumite locuri aceste trenuri circulă cu o viteză foarte mică, asta din cauza terenului dificil, mai ales că pe traseu, mai precis în Avramovo poposim în gara aflată la cea mai mare înălțime față de nivelul mării din Balcani, ea aflându-se la 1267 m.
Mulți turiști care au trecut pe aici spun că este unul dintre cele mai faine trasee din Balcani, mai ales că multe dintre opririle de pe traseu oferă panorame superbe, sate faine, obiceiuri reale. Este un traseu care te ajută puțin să călătorești în timp.
Pe data de 1 august 1926 a fost data în folosință prima parte a acestei linii dintre Sarambey (astăzi – Septemvri) și Lăjene (astăzi Velingrad) având o lungime de 39 de km. Datorită terenului dificil, și din cauza peisajului muntos, muncitorii au trebuit să facă un compromis neavând destul loc încât să construiască o linie normală, s-a mers pe soluția unei linii ferate mai înguste, de 760 de mm. Inițial lucrările începuseră în anul 1921, dar dat fiind că bulgarii nu dețineau niciun fel de mașinărie care să-i ajute, în special pe valea râului Elidere (astăzi se numește Chepinska) unde terenul era accidentat și dificil, de aceea a și durat 5 ani până să funcționeze. O parte din traseul din munte a fost făurit folosind explozibil, iar apoi.. bolovanii de pe margine au fost scoși din văi folosind diverse animale de tracțiune.
Atunci când a fost deschisă linia avea doar următoarele stații – gara Sarambey, stația (halta) Varvara care a devenit stație în anul 1927, stația Mineralni Bani (adică băile termale, stație care astăzi se numește Marko Nikolov), gara Dorkovo (din anul 1928 se numește Țepina) apoi urma stația Bakărdjiiski han (astăzi din ce am înțeles nu se mai oprește aici, stația fiind desfințată), urmând apoi Gara Dolene, stația Dryanov dol (astăzi închisă), Gara Chukata ( din septembrie 1926 se numește Konstandovo) și gara Lăjene (Velingrad).
Primele locomotive care au fost folosite pe bucata de linie ferată Sarambey – Lădjene făceau parte din seria 176 – 1076, care erau capabile să tragă după ele încă vreo 3-4 vagoane. Anumite bucăți de drum, ca de exmplu de la Varvara la Konstantivo se putea merge doar cu maxim 68 de tone. Pe anumite porțiuni de drum chiar se foloseau uneori 2 locomotive, una în spate și alta în față. Atunci se circula cu maxim 20 km/h, pe ruta Sarambey – Lădjene și drumul dura în jur de 3 ore și 22 de minute, iar întoarcerea pe aceeași rută dura cam 2 ore și 47 de minute.
Cele două locomotive merg împreună și astăzi.
În 1942 pe linia Septemvri – Yakoruda au fost puse în folosință primele locomotive diesel. Apoi câțiva ani mai târziu în anul 1952 alte 4 unități au fost livrate în Bulgaria pentru această linie, iar în anul 1966 au mai fost aduse 10 locomotive diesel (serie 75) astfel întreaga linie Septemvri – Dobriniște putând să beneficieze doar de locomotive diesel.
Și pentru că vă povesteam mai devreme despre stații, rămăsesem în Lădjene (adică Velingrad), de unde trenul pleca către Chepino banya (începând cu 1 iulie 1927), apoi tronsonul Varvara – Pazardhzik a fost deschis la 27 octombrie 1928, urmând apoi Chepino banya – Yakoruda pe data de 13 decembrie 1937, Yakoruda – Belitsa la data de 30 iulie 1939, apoi Belitsa – Bansko în martie 1943 și ultimul tronson de doar câțiva kilometri, din Bansko și până sus în munți în sătucul Dobriniște a fost dat în folosință la 9 decembrie 1945.
una din stațiile de pe traseu.
În acest moment atracția liniei Septemvri – Doriniște este această locomotivă cu aburi 609.76. Această locomotivă a fost adusă în depoul din Septemvri în anul 2004. Se pare că este una dintre cele mai puternice și mai grele locomotive pe aburi care circulă pe linii de 760 mm din flota BDZ. Locomotiva a fost construită în Polonia în anul 1949.
Inspecția tehnică periodică.
Drumul este unul superb, în special pentru pasionații de trenuri. Unii spun că această plimbare ar fi cea mai plăcută dintre toate liniile ferate din Bulgaria. Nu am ajuns încă aici, dar am prieteni nemți care au venit de departe pentru o plimbare de câteva ore cu acest tren cu aburi. Mai ales că natura este uimitoare, un fel de Valea Jiului pare. Pentru o galerie detaliată de poze, trebuie doar să apăsați aici.
Este cineva interesat de o plimbare? Din păcate vara aceasta am înțeles că linia este suspendată pentru reparații, dar din septembrie încolo cred că o să fie gata și numai bună de o plimbare! O să văd ce informații mai aflu de la BDZ.
PS. Articolul e dedicat lui Iulian (Trans-ferro) și Octav (Papuashu) - doi mari iubitori de trenuțele. Iar pozele din articol îi aparțin domnului Ivan S. Abrams, care mi-a permis să le folosesc pentru a vă arăta ce frumos este acolo.
Comments